Pressemeddelselse fra Attac Island

Den 30. maj 2009 blev Attac Island grundlagt. Attac Island er en del af en international bevægelse for demokratisk kontrol med internationale finansmarkeder og deres institutioner. Attac er en international bevægelse der blev grundlagt i Frankrige i juni 1998. Der findes afdelinger i 48 lande, og nu Island. Af disse 49 lande er 25 i Europa, 12 i Latinamerika og 6 i Afrika. Medlemmstallet er over 85.000 i verden. Det som forener alle Attac-afdelinger er et krav om at indføre en skat på valutatransaktioner og bruge pengene til samfundsopgaver.

En forberedende styringsgruppe er blevet dannet og et generalmøde bliver holdt i efteråret. Udenlandske Attac-medlemmer forventes at besøge Island snart, og dette bliver nærmere annonceret senere. Alle som er interesserede i at positivt opbygge et samfund, hvor mennesker er i førersædet og ikke dem som ejer pengene er velkomne til at deltage i arbejdet.

Attacs hjemmeside i Island er http://www.attac.is. Attac Island kan kontaktes i emailen attacis@gmail.com.

Attacs talsmænd i Island er føreløbigt Bjarni Guðbjörnsson, Salvör Gissurardóttir, Sigurlaug Ragnarsdóttir og Árni Daníel Júlíusson.